Laporan Bola Terkini

Sekitar Kolokium Bahasa Melayu Pelajar Sarjana Bahasa Melayu di UUM

Sekitar Slide Bukit Gambang, Kuantan

09 Jun 2010

Perisian Antivirus Percuma

Ketika menggunakan windows xp dulu, saya berharap kepada perlindungan Kaspersky Antivirus untuk  membasmi segala jenis worm, virus, trojan dll pada komputer saya. Namun, sejak menggunakan Windows 7 saya hanya bergantung kepada perisian antivirus percuma kerana boleh dikatakan windows 7 sendiri sudah agak secure, dan anda tidak perlu sangat install antivirus berbayar.

Perisian antivirus percuma yang paling terbaik bagi saya ketika ini ialah Microsoft Security Essential (MSE). Antivirus yang dikeluarkan sendiri oleh Microsoft ini mendapat ranking tinggi dan review baik daripada blog IT terkemuka seperti Lifehacker dan DownloadSquad. MSE boleh didownload secara percuma untuk komputer menggunakan Windows XP, Vista dan 7 dan hanya berfungsi sekiranya anda menggunakan windows yang asli atau genuine.
MSE sangat ringkas, ringan dan senang digunakan. Tak pernah lagi windows saya rosak disebabkan virus selepas guna MSE. Dan sebab itulah juga saya tidak lagi perlu beli lesen antivirus berbayar seperti Kaspersky Pure.
Download Microsoft Security Essentials (XP, Vista, 7).
Jika anda inginkan alternatif lain untuk perisian antivirus percuma, anda boleh cuba;
2. Avast Free Antivirus (link)
3. Avira AntiVir Personal (link)
4. AVG Free (link)
5. Panda Cloud Antivirus (link)
6. Rising Free Antivirus (link)
7. Bitdefender 10 Free Antivirus (link)
Senarai yang saya tulis ini tidak berkaitan dengan ranking2 terkini antivirus, hanya berdasarkan pandangan serta pengalaman peribadi saya sahaja.
Katakan tidak kepada virus! Selamat mencuba.

*sumber : jomphp

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Sekitar Sambutan Majlis Penyampaian Zakat dan Majlis Berbuka Puasa

BUKIT MERAH LAKE TOWN RESORT